onsdag 2 oktober 2013

Dagens rasism

Fem minuter innan öppning står en ung kille och rycker i dörrer och tittar uppfodrande på mig genom glasrutan. Framför den stängde skjutdörren, den som besökare går in genom när vi har öppet, står vår tekniker, fullt upptagen med att fästa sladdar ovanför dörröppningen, något den unga killen inte ser. Själv är jag precis på väg ut för att lämna en bunt papper till en kollega, och när jag kommer ut förklarar jag att vi öppnar först om fem minuter..

Han tittar på mig ganska ingående. Även om jag har väldigt mörkt hår så ser jag nog väldigt typsikt svensk ut. Ljusa ögon och en blekfis fast det inte är särskilt länge sedan det var sommar.

”Ja, i Sverige håller man tiderna.” säger han, uppemnbart menat som en pik över att jag inte vill släppa in honom några minuter i förväg.

Jag erkänner, jag blev alldeles förstummad. Jag gick förbi honom utan ett ord, lämnade min bunt med papper och gick därefter tillbaka. Och öppnade lokalen två minuter för sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar