fredag 29 november 2013

Om att skyffla över skit på andra

Ibland undrar jag om människor ringer och klagar för ösa sitt dåliga humör på någon annan eller om de gör det för att lösa problemet. Dessvärre kommer jag alltför ofta fram till det första alternativet och som receptionist är det jag som ofta får ta smällarna.

Nu var det en grupp som bokat lokaler och tydligen var det inte mycket som stod rätt till. I samband med att receptionen öppnade fick jag ett argt samtal där det klagades på att receptionen varit stängd och därmed hade de inte kommit in i hyrd lokal när de anlänt. Lokalen var för kall och dessutom var hon upprörd över att fika inte ingick för det trodde hon faktiskt.

Saken är att när jag talade med min kollega som ansvarar över de här frågorna så hade hon vist varit där och tagit emot dem på morgonen. Och eftersom vi sitter i gamla byggnader kan vi inte styra över temperaturen helt (förra vintern gick termometern från för kallt till för varmt likt en jojo) och därför ställer vi in externa värmefläktar i lokalerna, vilket vi gjort även i det här fallet. Och att hon tagit för givet att fika ingår är faktiskt inte mitt problem utan hennes. Dessutom hade min kollega löst alla de där frågorna redan på förmiddagen med gruppen.

Nej, det här var uppenbart ett samtal med syftet att ösa sitt dåliga humör på någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar