torsdag 12 december 2013

Hjälp, hjälp!

En lätt förvirrad kvinna ringer.

"Ja, jag har gjort en beställning via er webbshop, men det verkade inte gå... Jag har beställt från er i flera år. Det stod något om kundvagn och det brukar det ju aldrig göra!"

2013 och jag kan inte komma på en enda webbshop som INTE har någon form av kundvagn, även om man kanske har olika namn för den. Jag drar en mental suck samtidigt som jag klistrar på mitt största leende för att dölja tröttheten ur min röst.

Så jag börjar förklara för henne hur det ska se ut. Hon hejdar mig och jag får intrycket av att hon letar. När det gått nästan en minut av tystnad frågar jag om hon hittar det. Nej, uppenbarligen inte, då har hon lämnat vår webbshow och letade nu efter den på en av våra föredetta samarbetspartners hemsida (har hon beställt i flera år är det kanske inte så konstigt, även om man kan tycka att hon borde komma ihåg vilken webbshop hon varit inne på). Jag ger henne rätt adress och fem minuter efter samtalets början verkar hon äntligen vara inne.

Eftersom hon ännu inte loggats ut ber jag henne att klicka på kundvagnen och därefter kontrollera att alla uppgifter stämmer. Slutligen förklarar jag att hon måste godkänna köpvillkoren innan hon bekräftar ordern och att de knapparna finns längst ner.

"Jahaa! Måste jag scrolla ner! Det gjorde jag inte."

Varför, oh varför, tittar du inte på hela sidan innan du ringer och ber om hjälp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar